در رسانه| بهزیستی و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی

ایلام - ایرنا - طلوع انوار الهی از افق ولایت فقیه با سکانداری حضرت امام خمینی(رزه) و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال ۵۷ رایحه رحمت و نسیم عزت بود که علاوه‌ بر رفع تبعیض و اجرای عدالت، محرومان جامعه را نیز از فقر فراگیر و آسیب های جمعی نجات داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فقر و محرومیت و ناتوانی مالی افراد یکی از عوارض مزمن و ریشه دار طبیعی جوامع بشری است، فقر در گستره فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و خانوادگی از بنیادی ترین مجاری و مبادی توسعه آسیب‌های انسانی است که مهم‌ترین پیامدهای پایدار آن، انحرافات اجتماعی، ناهنجاری های فرهنگی، کج فهمی های فردی و انباشت عقده های درونی است، همانطوری که رفاه طلبی مطلق، اشرافیگری مفرط و تعارضات فاحش اجتماعی نیز از عوامل و انگیزه‌های ترویج جرائم و مخاطرات مدنی در جامعه محسوب می‌شود.

در جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام‌ های سکولار که هدف فقط تربیت شهروند مطیع و مرفه است، تربیت انسان متعالی و سعادتمند در جامعه مدنظر است و لذا می‌طلبد که متولیان امر تمام توان خود را به کار گیرند تا فقر، محرومیت و آسیب‌های اجتماعی جامعه را متاثر نکند.

حضرت امام خمینی(ره) رفع محرومیت، رسیدن به عدالت نسبی، تامین امکانات اولیه زندگی، مسکن و پوشاک و آموزش رایگان برای همه مردم و به خصوص محرومان را جزء بایسته های حتمی و رسالت ضروری متولیان امور اجرایی جامعه تلقی و برآن تاکید می کردند.

آن عارف وارسته در" صحیفه انقلاب اسلامی" به مسئولان توصیه می‌کند که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان است و گمان نمی‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان جامعه وجود داشته باشد.

حضرت علی(ع) در نهج البلاغه شریف نیز تکلیف مسئولان در مقابل مردم و نیازمندان را تبین و می‌فرمایند: جمع‌آوری مالیات و توزیع عالانه آن در بین مردم، تأمین امنیت و آرامش و رفع خطر از زندگی مردم، تربیت دینی و اخلاقی در جامعه، عمران و آبادانی زیرساخت‌های عمومی و رفاه اجتماعی، ساده زیستی و مشورت با مردم را از مهم‌ترین رسالت متولیان جامعه اسلامی به مردم اعلام می‌کند.

نهاد انقلابی سازمان بهزیستی بر اساس آموزه‌های انسانی و در اجرای مفاد اصول "۲۱ و ۲۹" قانونی اساسی در سال ۱۳۵۹ مأموریت یافت که در کنار دیگر نهادهای خدماتی به صورت ویژه ارائه خدمات آبرومندانه به نیازمندان به ویژه جامعه معلولان و توانخواهان را داشته باشد.

همچنین این سازمان خدوم و حمایتی کمک مشفقانه به زنان و کودکان بی سرپرست، کودکان کار، آسیب دیدگان، سالمندان، بیماران روانی، معتادان، افراد در معرض خطر خودکشی و نیازمندانِ بی بضاعت در دستور کار جدی خود قرار داده است.

کار این سازمان حمایتی یک تکلیف جهانی و یک ضرورت ملی است که در یک فرایند حرفه ای و با نگاه به کرامت انسانی و به کارگیری منابع دولتی و مساعدت‌های مردمی به منظور رشد فرهنگی، تربیت دینی، تامین معیشتی، تعالی اقتصادی، کاهش آلام و آسیب های بشری و اجرای عدالت و رفع تبعیض انجام می‌شود که علاوه بر رفع فقر و آشفتگی روانی، امنیت و آرامش را نیز تضمین می‌کند.

سازمان بهزیستی در سنوات گذشته با بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌های نهفته مالی، تدارکاتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، علمی و اداری در بستر افزایش و پرداخت یارانه‌ های نقدی در دولت سیزدهم شهید آیت‌الله رئیسی، افزایش و پرداخت سرانه بیمه سلامت و تامین اجتماعی، احداث و تعمیر مساکن محرومین، ایجاد اشتغال و کمک هزینه ازدواج جوانان، پرداخت شهریه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان، کمک هزینه بهداشت و درمان به محرومین جامعه، تهیه تجهیزات مورد نیاز معلولان و توانخواهان و تهیه و تامین شیرخشک فرزندان مددجویان مشغول خدمات رسانی مستمر و بی منت به این قشر با فضیلت جامعه بوده و از طریق توانمدی و کاهش آلام آسیب دیدگان و نیازمندان، آمار و ارقام جرائم را نیز در جامعه کاهش می‌دهد.

بهزیستی و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی

به گفته مدیرکل بهزیستی استان ایلام این نهاد در سه سال گدشته در ساخت یک هزار و ۸۹ واحد مسکونی مددجویان مشارکت داشته و تلاش‌های این نهاد در راستای خانه دار شدن جامعه هدف به ویژه معلولان معطوف شده استف البته علاوه بر مستمری ماهیانه در سه سال گذشته " هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال " نیز به ۵۰ هزار نفر جامعه هدف پرداخت شده است.

حسین نورعلیوند از تحت پوشش قرار گرفتن همه متقاضیان خدمت و پشت خطی‌های بهزیستی استان خبر داد و افزود: در این مدت ۲۹ هزار نفر مددجوی این نهاد برای رایگان شدن تعرفه های مصرف آب، برق وگاز به سازمان‌های مربوطه معرفی شده اند.

این در حالی است که همزمان با هفته گرامیداشت بهزیستی در این استان نیز ۲۷۷طرح به منظور خدمات‌دهی به جامعه هدف سازمان بهزیستی و عموم مردم ایلام به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون وزیر و رئیس این سازمان افتتاح شد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با اشاره به افتتاح طرح‌های هفته گرامیداشت بهزیستی در استان، اظهار کرد: این طرح‌ها شامل ۲۰۰ پروژه مربوط به اشتغال مددجویان، ۷۳واحد مسکونی، ۲مرکز مشاوره در شهرستان‌های سیروان و دهلران، یک مرکز ترک اعتیاد در دره شهر و یک گروه همیار زنان سرپرست خانوار در شهرستان ایوان است.

اداره کل بهزیستی ایلام در این زمینه به عنوان جزئی از خانواده بهزیستی در طول سه سال گذشته از روی کار آمدن دولت سیزدهم، منشأ خدمات گسترده‌ای برای جامعه هدف و مخاطبانش بوده که به اذعان بسیاری از مددجویان قابل لمس است.

افزایش سهم کمک هزینه مسکن خانواده‌های دارای ۲ عضو معلول به بالا، برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان، برقراری مستمری تمامی مددجویان پشت نوبت، برقراری حق پرستاری و حق نگهداری در منزل معلولان و بیماران ضایعه نخاعی، برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه معلولان، تاسیس نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان تنها بخشی از خدمات شاخص دولت به جامعه هدف اداره کل بهزیستی استان ایلام بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با اشاره به حمایت این اداره کل از حدود ۵۰هزار مددجو در این استان، گفت: اگرچه یکی از سیاست‌های دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی، استقلال مالی و خودکفایی مددجویان است، ولی برقراری مستمری نیز یکی از دغدغه‌های مهم جامعه هدف بویژه افراد دارای معلولیت بوده که با مشکلات مالی و درمانی مواجه هستند.

وی برقراری مستمری خانوارهای تحت پوشش را یکی از اقدام‌های مهم دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: با این اقدام بی سابقه که مددجویان سالیان طولانی پشت نوبت برای برقراری مستمری قرار داشتند اکنون هیچ مددجویی در استان پشت نوبت دریافت مستمری نیست.

بهزیستی و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی

نورعلیوند به خدمات دولت خدمتگزار در حوزه مسکن به مددجویان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدام‌های شاخص و تاثیرگذار دولت در این مدت افزایش کمک هزینه مسکن سهم بهزیستی ویژه خانواده‌های ۲ معلول به بالا بوده که در این زمینه پرداخت کمک بلاعوض تامین مسکن خانواده‌های دارای حداقل ۲ عضو معلول در مناطق شهری و روستایی به ترتیب افزایش ۱۰۰و ۵۴درصدی داشته است.

وی معرفی ۲۹ هزار مددجو برای رایگان شدن تعرفه آب و برق و گاز، افزایش ۱۰۰درصدی سرانه کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای معلولیت، افزایش ۳۲۵درصدی توزیع وسائل کمک توانبخشی بین جامعه هدف، افزایش ۲۰۰درصدی سرانه پرداخت تسهیلات اشتغال مددجویان، افزایش ۱۰۰درصدی سرانه پرداخت کمک بلاعوض مسکن مددجویان و افزایش چند مرحله مستمری مددجویان را از دیگر خدمات شاخص دولت شهید رئیسی در این مجموعه برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام به پرداخت کمک‌های این مجموعه در حوزه مسکن و اشتغال و میزان مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و گفت: پرداخت کمک بلاعوض ودیعه مسکن و تسهیلات ودیعه مسکن مددجویان در این مدت به میزان بیش از ۱۰۳ میلیارد ریال و پرداخت کمک بلاعوض مسکن به مددجویان به میزان ۵۹۳ میلیارد ریال انجام شده است.

آنچه بیان شد تنها بخشی از خدمات خانواده بزرگ بهزیستی به جامعه هدف و معلولان ایلام است، خدای بزرگ را به خاطر نعمت شیرین وجود همه نهادهای انقلابی وجهادی و خدماتی در سایه تعالیم این نظام الهی و هدایت‌های مدبرانه مقام معظم رهبری شاکریم و بر روح عرشی شهیدان همیشه جاوید انقلاب اسلامی ایران درود می فرستیم.

۳۰تیر تا ۵ مردادماه هرسال به عنوان هفته بهزیستی در تقویم ملی نامگذاری شده است.

یادداشت از:سید حرمت الله موسی مقدم

کد خبر 114089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد